4.Hafta
Ders: Göstergebilim ve Çözümlemeleri
Konu: Roland Barthes'in 3 Seviyeli Gösterge Analizi
Mit, mitos, söylem üzerinden bir anlatım şeklidir. Mitler yoluyla insanların zihinlerinde belirli bir
duruma veya kavrama yönelik olumlu ya da olumsuz bir algı oluşabilmektedir. Bathes'a göre mit, bir şeyi düşünmenin, kavramsallaştırmanın veya anlamanın kültürel bir yoludur.
İlk tanımaya göstergebilimde “düzanlam yükleme” aşaması deniyor. Bunun sonucunda ortaya çıkan gösterge de “düzanlam göstergesi” oluyor. Düzanlam ötesi aşamaya “yananlam yükleme” aşaması deniyor. Bu aşamada ortaya çıkan göstergeler de “yananlam göstergesi” ya da “çağrışımsal gösterge” oluyor. Çağrışımsal göstergeler için göstergenin göstergesi nitelendirmesi de yapılır.
Barthes, düz anlam yükleme aşamasının çoğunlukla bilinçli, çağrışım yüklemelerinin ise çoğunlukla farkında olunmadan, bilinçaltında gerçekleştiğini söyler.
''Sinyor'' lakaplı futbol efsanesi Can Bartu üzerinden incelemeye devam edersek;
Sinyor kelimesi düz anlamında öncelikle İtalyancada bay, sonrasında ise ''usta kişi, kıdemli kişi, bir işin erbabı" anlamında kullanılır.
Yan anlamına geçersek ise akla büyük başarılara sahip olan, Fenerbahçe futbol efsanesi Can Bartu gelir.
Mit anlamında ise, Can Bartu'nun lakabının nasıl ve niye oluştuğuna bakmamız gerekmektedir. Bartu'nun İtalyan liginde oynadığı yıllarda, onların gönlünde taht kurduğu biliniyor. Ülkenin en çok konuşulan futbolcuları arasında yıllarca yerini de almıştır. Bu nedenle İtalyanlar ona, "Sinyor" lakabını vermişlerdir. Futbol dünyasında tek adam, usta olarak anılan Can Bartu'nun bu lakabı yıllardır devam etmiş ve akıllara kazınmıştır.
Yorumlar
Yorum Gönder