5.Hafta
Ders: Göstergebilim ve Çözümlemeleri
Konu: Baudrillard'ın Gösterge Değeri Kavramı'na göre prestij, lüks ve güç
Eskiden tüketim, sosyal sınıfın anahtar göstergelerinden biri olarak görülürken, bugün yaygın tüketim nesneleri artık daha
fazla sosyal sınıf belirteci olarak görülmemektedir. Baudrillard, tüketim toplumunda zorunlu ya da temel ihtiyaçlar ile sahte ya da
yapay ihtiyaçlar arasındaki ayrımın belirsizleştiğine vurgu yapmıştır. Gösteriş amaçlı tüketimde, tıpkı metaların üretimi gibi bireylere
gerçek ihtiyaçlarıymış gibi sunulan sahte ihtiyaçların üretimi söz konusudur. Bu türden tüketim, sosyal prestij ya da statü sembolü
olarak görülmektedir ve bu durum, lüks ürünlerin tüketimini ya da ünlü markalara ait nesnelerin tüketimini yaygınlaştırmaktadır. Bu
bağlamda gösteriş amaçlı tüketimde bireyler, birer moda ya da marka bağımlısı kişiler haline gelmektedirler.
Baudrillard’a göre nesneler bir göstergeler sistemi gibi çalışır. İnsanların nesnelerle ilişkisi bu anlam dünyasıyla bir bağıntılanmadır. Nesneler kurduğu anlamlarla insanlar üzerinde bir tahakküm biçimini başlatır.
Örneğini verdiğim görsel, dünyaca ünlü New York Moda Haftası defilesine aittir. Paris, Londra ve Milano'da olduğu gibi topluca "Büyük 4" olarak bilinen dünyanın dört büyük moda haftasından biridir.
Lüks tasarımcıların ve markaların boy gösterdiği bu defile, hem dijital platformlarda hem de fiziksel ortamda sergilenmektedir.
Lüks tasarımcıların ve markaların boy gösterdiği bu defile, hem dijital platformlarda hem de fiziksel ortamda sergilenmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder